tisdag 19 april 2011

Summative Assessment Presentations on the Brain

Summativ bedömning kan kort sägas vara ett tillfälle när en elev visar sin samlade kompetens på ett område och blir bedömd eller betygsatt utifrån det. Idag blev vi inbjudna till Antons klass presentationer av vad de lärt sig om hjärnan och dess funktioner.

Anton hade tillsammans med två klasskamrater valt att fördjupa sig i vad högra respektive vänstra hjärnhalvorna har för funktioner. Deras station - där de under en timme tog emot besökarare, artigt frågade om vi ville lära oss mer om hjärnans halvor och sedan illustrerade detta - bestod av fakta som de förklarade för oss, en filmsekvens som ytterligare förklarade, "the dancing doll" på en datorskärm där om du såg en kvinna som snurrade medurs skulle visa att din högra hjärnhalva var dominant och om du såg henne snurra moturs visade att den vänstra var dominant, ett quiz som testade vad vi lärt oss, ett spel där vi fick använda båda halvorna och en labyrint som skulle visa om vi över huvud taget använde den vänstra halvan.


Anton visar en klasskamrats pappa hur deras spel går till.

Micke var med dagen till ära och vi var så imponerade! Inte bara av Anton och hans grupp utan av hela klassen som visade upp ändlös kreativitet för att visa t ex hur hjärnan påverkas av alkohol och droger, hur hjärnan fungerar då vi skadar oss och känner smärta, en jämförelse mellan människors, hundars och katters hjärnor och hjärndysfunktioner. Det var interaktiva spel, powerpoint-presentationer, filmsekvenser, intervjuer barnen gjort med föräldrar eller skolpersonal, illustrationer av alla de slag och på alla stationer fick vi lämna feedback i små skrivböcker. Det är ett fantastiskt sätt att visa upp vad de arbetar med och vad de lärt sig och det är ett trevligt sätt att träffa Antons klasskamrater och andra föräldrar.



Klassens fröken sände i slutet av förra veckan ut ett mejl som löd:

"Hello!


It was such a pleasure to work with 4JF today on their summative assessments. They are an enthusiastic class and get along very well together. Today a few of them pleaded with me to let them work on their projects during recess! In my fifteen years of teaching, I have never had so many students willingly give up their recess to work. What commitment!


I will definitely miss this bunch next year."

KUDOS* 4JF!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar